IDŐJÁRÁSI HÍRKÖZPONT!Napi szintű hírek, időjárási érdekességek, rekordok! Térj vissza naponta!

Havazás

Vezetési tanácsok téli időszakra – a téli gumi nem elég!

4 perc olvasási idő

Túlzás nélkül lehet állítani, hogy ilyen kemény telünk évtizedek óta nem volt. Elszoktunk a zord telekre jellemző időjárástól és sokaknak nincs vezetési gyakorlata ilyen körülmények között. Nekik gyűjtöttük össze legfontosabb tanácsainkat.

A téli gumi nem elég

A téli gumi ma már alapfelszereltségnek tekinthető, és nagyon sokan tudják, hogy ha az átlaghőmérséklet 7 C fok alá csökken, akkor érdemes a nyári abroncsot téli gumira cserélni. Ugyanakkor tudni kell, hogy a téli gumi önmagában nem csodaszer, hanem alap, amire építhetünk.

Miért kell téli gumira váltani? Nos, az első dolog a keverék. A téli gumi alacsony hőmérsékleten is lágy marad, így jobban tapad az útfelület egyenetlenségeire, és így jobb tapadást biztosít. A nyári gumi lágysága és így tapadása is 7 C fok alatt drámai mértékben csökken. Ezért szükséges a váltás.

A másik tényező, amiben más a tél gumi, az a lamellák kialakítása és hossza. Egy téli gumi akár tízszer több csatornával rendelkezhet, amely hatékonyabban képes elvezetni az úton lévő vizet, latyakot és így jobb tapadást biztosít az amúgy csúszósabb útfelületen is.

A téli gumi tehát a mostanihoz hasonló, és egy átlagos téli-őszi időjárásban is alapkövetelmény. De mire érdemes még odafigyelni?

Vezetés ónos esőben

Az idei tél gyakran hozott jeges útszakaszokat, az Országos Meteorológiai Szolgálat vörös riasztást is kiadott emiatt. Érdemes tehát a fontosabb vezetési tudnivalókat feleleveníteni.

Az első és a legfontosabb, hogy aki nem biztos a vezetési tudásában, és nem elkerülhetetlen lehetőség szerint ne üljön autóba, különösen, ha narancs, vagy vörös riasztás van kiadva.

Ha muszáj beülnünk az autóba, induljunk el sokkal hamarabb. Így nem kell kapkodnunk és az esetleges balesetek miatti várakozás is kezelhető marad.

A megszokotthoz képest drasztikusan csökkentsük az utazási sebességünket és tartsunk sokkal nagyobb követési távolságot.

Kerüljük a fék intenzív használatát, ha tehetjük, használjunk inkább motorféket!

A kanyarokat nagyon lassan közelítsük meg, különösen igaz ez az éles kanyarokra. Ha megcsúszik az autónk, akkor próbáljunk meg óvatosan ellenkormányozni. Ne kormányozzunk még jobban a megcsúszásra, mert a jármú így tovább csúszhat.

Érdemes felkészülni a téli útviszonyok megváltozására is, az ónos esőből könnyen lehet havazás, így célszerű hóláncot, homokot, lapátot is magunkkal vinni, ha hosszabb útra indulunk.

Bár a téli gumiabroncs jobban tapad, a síkjégen ez sem biztosít megfelelő tapadást, tehát a fenti javaslatok akkor is érvényesek, ha téli gumi van autónkon!

auto-hoban

Vezetés havas időben

A legtöbb baleset általában az első hó leesése után következik be. Az emberek nem tudnak hirtelen átszokni a megváltozott útviszonyokhoz. Mire érdemes tehát figyelni?

Amit fent leírtunk az általában igaz a havas útviszonyokra is. De van még néhány tipp, amire érdemes odafigyelni.

Az első, hogy gondoskodjunk a megfelelő kilátásról. Egyértelműnek tűnik, de sokan csak a szélvédőt takarítják le, pedig az oldalsó és hátsó kilátás szintén nagyon fontos. Intenzív havazás esetén, pedig a fényszórókat is meg kell takarítani, hogy jobban látszódjunk az utakon.

Ha az autó eleje csúszna meg a havon (ezt nevezzük, úgy, hogy az autó alulkormányozott), akkor ne tekerjünk a kormányon, inkább tartsuk a kormányt és aprót fékezzünk.

Ellenben ha az autó hátulja csúszna meg, azaz az autó túlkormányzottá válik, akkor ellenkormányzás szükséges. A fékezés ilyen esetekben inkább ront, sem mint javít a helyzeten.

Ha az autón nincs blokolásgátló, akkor pumpálva fékezzünk, ami azt jelenti, hogy fékezünk, majd levesszük a lábunkat a fékről, majd ezt ismételjük.

Ha vészfékezésre kerülne a sor, akkor próbáljuk meg egyenesben tartani az autót, ugyanis így a legjobb a tapadás, és emiatt így a legrövidebb a fékút is, ha elfordítjuk közben a kormányt, romlik a tapadás, és így a fékezés hatékonysága is.

Természetesen a téli gumi, a négykerék-meghajtás és nagy hóban a hólánc nagy segítséget jelenthet, de a fent leírtakat a gyakorlatban megvalósítani nem könnyű. Elméletben ugyanis nem lehet megtanulni a vezetést.

Ha téliesre fordulnának az útviszonyok, akkor a legjobb megoldás az óvatosság és a sebesség csökkentése. Így a nagyobb balesetek jó eséllyel elkerülhetőek.

Legyünk óvatosak, hiszen az idei tél még nem ért véget, és még hetekig télies útviszonyokkal kell számolni!

Kapcsolódó cikkek
EgyébHavazás

A Dunántúlon vastag hótakaró alakulhat ki jövőhéten !?

1 perc olvasási idő
Az előző cikkben már részletezve van, hogy a jövőhét időjárása az meglehetősen mozgalmas lesz, egy hosszan elnyúló frontrendszer peremén helyezkedünk majd el,…
Előrejelzés hírekHavazásHidegfront

Mediterrán ciklonok, néhol 30-60mm csapadék, vasárnaptól markáns lehűlés, egyre többfelé havazás

4 perc olvasási idő
Nehéz egy címben összefoglalni az előttünk álló időszakot, hiszen igazán mozgékony időjárás vár ránk, sorban érkező mediterrán ciklonok, vasárnaptól markáns lehűlés, egyre…
Előrejelzés hírekHavazás

Holnap északkeleten havazhat, változékony, csapadékos időjárás vár ránk a folytatásban

3 perc olvasási idő
Igazán dinamikus lesz az időjárás az elkövetkezendő időszakban, hazánk ún. keveredési zónában helyezkedik majd el, tőlünk északkeletre hideg, száraz légtömeg helyezkedik majd…
Power your team with InHype
[mc4wp_form id="17"]

Add some text to explain benefits of subscripton on your services.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.