IDŐJÁRÁSI HÍRKÖZPONT!Napi szintű hírek, időjárási érdekességek, rekordok! Térj vissza naponta!

Fejlesztés

A keresőoptimalizálás alapjai: mi az a SEO?

5 perc olvasási idő

A keresőoptimalizálás az angol SEO szó fordítása. A SEO jelentése: Search Engine Optimization, ami egészen pontosan keresőmotor optimalizálásra fordítható, ez rövidítette le a magyar nyelv.

De mi is jelent a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás, vagy SEO célja, hogy a célzott weboldalt a felhasználó kereséseire feljebb hozzák a Google (vagy más keresőmotor) organikus találati listáján.

Mivel Magyarországon a felhasználók a kereséseik több mint 95%-ára a Google keresőmotorját használják, ezért a gyakorlatban Magyarországon a keresőoptimalizálás egyenlő a Google optimalizálással.

Még egy szót érdemes definiálni, ez pedig az organikus találati lista.

A Google találati listáján ma már rengeteg elem található, de ezek közül kiemelkednek a fizetett találatok (hirdetésként jelölve) és az organikus vagy természetes találatok.

A fizetett találatok a Google PPC (Pay-Per-Click) rendszerén keresztül érhető el, ahol a weboldaltulajdonosok fizetnek azokért a kattintásokért, amelyek a weboldalára látogatót hoznak megadott kulcsszóra megjelenve. Ezzel a SEA a Search Engine Advertising, azaz keresőhirdetés foglalkozik.

A Google organikus találatával foglalkozik a keresőoptimalizálás. Az organikus találati lista a Google rangsorolási algoritmusára jön létre, ami azt jelenti, hogy a Google igyekszik a lehető legjobb tartalmakat adni a felhasználók kereséseire.

A keresőoptimalizálás alapjai

A Google rangsorolása mára rendkívül összetetté vált, amelyet mesterséges intelligenciára építő gépi tanulásos algoritmusok részben visszafejthetetlenné teszik. Ugyanakkor az összetettség mögött mégis vannak jól meghatározható alapelvek.

Ezek a keresőoptimalizálás 3 alappillére

  • technikai SEO (mennyire jók a weboldal technikai beállításai)
  • on-site SEO (weboldal tartalma, kulcsszó-célzás)
  • off-site SEO (hány más weboldal hivatkozik linkkel az adott weboldalra)

Természetesen számos más egyéb dolog is számít, így például, hogy az oldal mennyire releváns, mennyire tűnik szakértőnek egy témában, vagy hogy a domainneve tartalmazza-e a kulcsszót, de mégis a három fenti alap képezi a SEO-t.

A SEO 3 fő eleme

Technikai SEO

A technikai SEO alapvetően azt mutatja meg, hogy mennyire van jól felépítve a weboldal keresőoptimalizálási szempontból.

A technikai SEO elsősorban azzal foglalkozik, hogy a weboldal a keresőmotorok számára feltérképezhető legyen és ezáltal indexelhető. A Google ugyanis azokat a weboldalak rangsorolja, amelyek bekerülnek az adatbázisába. Ez a folyamat az indexelés.

Mivel foglalkozik még a technikai SEO?

  • duplikáció kérdése: nem e jelenik meg ugyan az a tartalom több URL-en
  • mobilbarát-e a weboldal
  • HTTPS beállítása
  • weboldal sebessége
  • weboldal UX elemei
  • nyelvi beállítások
  • HTML elemek megfelelő használata
  • webhelytérképek
  • strukturált adatok használata

A technikai problémák azonosításában nagy segítséget jelent a Google Search Console eszköze, ahol nyomon követhető az indexelés, és számos jelentés lekérhető például a mobil-barát megfelelőségről, vagy a strukturált adatok használatáról.

Aki még nem jártas a keresőoptimalizálásban, annak érdemes a Google ingyenes eszközein lekérni oldalai teljesítményét. Így például a Google PageSpeed Insight, vagy a Mobile Friendly Test jó lépés kezdőknek.

On-site, vagy On-Page SEO

A keresőoptimalizálásnak ez az ága foglalkozik magával a tartalommal, a megfelelő kulcsszóhasználattal és az alapvető HTML elemek használatával.

Nézzük ezeket felsorolás-szerűen!

  • elsődleges kulcsszó kiválasztása, amire a felhasználók keresnek
  • kiemelkedő tartalom készítése, a felhasználói szándék megértésével
  • Title, oldal címének optimalizálása
  • címsorok H2-H6 helyes használata
  • képek optimalizálása
  • meta leírás (meta description)
  • belső linkek elhelyezése

Ennek a SEO elemnek fontos része az oldal relevanciájának biztosítása, azaz, hogy a keresőmotor és a felhasználók szemében is az oldal szakértőnek és hitelesnek tűnjön egy adott témakörben.

Napjainkban a keresőoptimalizálásnak ez az eleme vált a legfontosabbá, ami gyakran bőven elegendő a TOP10 helyezéshez.

Off-site SEO

Az Off-site SEO a keresőoptimalizálásnak azon területével foglalkozik, amelyek nem az oldalunkon történnek, de mégis hatással vannak weboldalunk helyezéseire. Ezek a gyakorlatban a weboldalra hivatkozó linkeket jelentik.

A Google rangsorolásának fontos eleme a linkek. A Google ugyanis ezeket a linkelt oldalra történő szavazatoknak tekintik. Egy oldal minél több és minél hitelesebb oldalakról szerez linkeket, annál jobb helyezésre számíthat.

Az off-site SEO elemei:

  • ránk hivatkozó linkek
  • linkek horgonyszövegei
  • linkelő oldalak ereje, minősége és relevanciája
  • márkakeresések és márkaemlítések száma

Azt a folyamatot, amikor az oldalra mutató linkeket szerzünk a jobb helyezés elérése érdekében linképítésnek hívjuk. Még ma is nagy szerepe van a rangsorolásban. Összességében az az oldal helyezkedik előrébb a találati listán, amelyre több link mutat, erősebb és relevánsabb oldalakról.

Google rangsorolás

A Google a fenti tényezők alapján rangsorolja a weboldalat, de valójában rengeteg szempontot figyelembe vesz. A rangsorolás alapját a Google Alap-algoritmusa adja, ez évente 2-4 alkalommal frissül.

Fontos még a rangsorolásban a Pingvin algoritmus, amely a linkspamet igyekszik kiszűrni. A linkspam azok a linkek, amelyek ütköznek a Google irányelveivel, például mesterségesen vásárolt linkek.

A Google oldal-élmény algoritmusa (Page Experience) a felhasználói élményre koncentrál, néz a weboldal sebességét, biztonságosságát, és hogy mobil barát-e?

A RankBrain, a BERT, a MUM algoritmus a Google mesterséges intelligencián alapuló algoritmusai, amelyek elsősorban a szöveg megértésre koncentrálnak, valamint a felhasználói keresések jobb értelmezésére.

Google büntetések és irányelvek

A Google nem csak rangsorol, hanem büntetheti is a weboldalakat. A Google irányelvei világosan leszögezik, hogy milyen technikákért járhat büntetés, vagy hátrasorolás. Ezek:

  • linkspam
  • link vásárlás
  • strukturált adatok manipulálása
  • alacsony minőségű tartalom
  • rejtett link, vagy szöveg
  • trükkös átirányítások

Érdemes ezekkel tisztában lenni és nem manipulálni a weboldalt, jobb helyezés érdekében, mert egy büntetés után nehéz feladat a weboldal helyreállítása.

Keresőoptimalizálás röviden

Hogyan építsünk tehát fel olyan weboldalt, amit jól rangsorolnak a keresőmotorok?

  1. Gyűjtsük össze azokat a kulcsszavakat, amire a célcsoportunk keres, ezeket csoportosítsuk egy-egy témakör köré
  2. Erre készítsünk egyenként dedikált aloldalakat a kulcsszavakra optimalizálva
  3. Alapvetően a felhasználóknak készítsünk tartalmakat szem előtt tartva, hogy mi a felhasználói szándék az keresőkifejezés mögött
  4. Legyen rendben technikailag a weboldal, legyen kellően gyors, indexelhető és ne legyenek duplikációk
  5. Szerezzünk az oldalunkra mutató linkeket, lehetőleg erős, releváns oldalakról

Remélem sikerült bemutatnom a keresőoptimalizálás alapjait.

Kapcsolódó cikkek
EgyébElőrejelzés hírekFejlesztés

Légtömegek harca hazánk felett, mediterrán ciklon, (ciklonok), mely akár jelentős havazást is okozhat vasárnap

3 perc olvasási idő
Pontosabban úgy helyes, hogy mediterrán ciklonok érkeznek a következő napokban, ugyanis Európát szinte kettévágja egy hosszan elnyúló hullámzó front, északon egyre nagyobb…
Fejlesztés

Megújul az esotanc.hu!

3 perc olvasási idő
Közel 10 éve indult útjára az esotanc.hu. Itt volt az ideje, hogy megújítsam az oldalt. Ebben a cikkben bemutatom mi újat tud…
Fejlesztés

Új logót kap az Esőtánc

2 perc olvasási idő
Bár még alig több, mint két éves az esőtánc, ezen idő alatt már háromszor került sor az oldal teljes megújítására. A nyáron…
Power your team with InHype
[mc4wp_form id="17"]

Add some text to explain benefits of subscripton on your services.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.