Itt a jó idő, ideje nyárigumira váltani?

gumicsere jó időben

autóAmint az embereknek, úgy a különféle tárgyaknak is vannak történeteik, amelyek fejlődésüket, szakadatlan tökéletesedésüket tárják elénk. A bennünket körülvevő tárgyak az ember teremtői rátermettségét, haladóképességét, ill. ennek vágyát illusztrálják. A föllendülésben nincsenek szürke történetek, mindez csupán nézőpont kérdése.

A nyári gumi krónikája figyelemfelkeltőbbnek bizonyul, amennyiben a rokonterületek múltjára is vetünk egy pillantást. Bölcsnek mutatkozik az a meglátás, mely szerint nincsenek újdonsült találmányok, hanem mindezek továbbfejlesztett verziói észlelhetőek csupán. Nincs ez másként a nyári gumival sem, egyáltalán a gumiabronccsal.

Első pillantásra azt gondolnánk, hogy az autó, azaz az automobil, melyet egy francia mérnök, nevezetesen Nicolas-Joseph Cugnot először gőzhajtású gépjárműként készített el, újszerű találmány. Valóban az? A ma ismert személygépjármű őse egy sumer vívmány, amely nem más, mint egy kerekekre helyezett szán.

Egyfajta kocsi-előd, melynek forradalmasító mibenléte gördülékenyebbé tette a szállítást, a harcászatban is nagy hasznát vették, a kereskedelem pedig tárt karokkal fogadta e nagyszerű újítást. A nyári-gumiabroncs ma ismert barázdázott, csatornázott futófelületű típusához, az optimális tapadás eléréséig, a speciális abroncsprofilok kifejlesztéséig, hosszú út vezetett. A nyári-gumiabroncs száraz időben használandó.

Milyen gumi kerüljön fel az autónkra?

Ezt teszi lehetővé egy sor olyan tulajdonsága, amelyek minderre alkalmassá teszik, főként a felületi anyag ismérvei, melyek megkülönböztetik a téli gumitól, amelynek anyaga lágyabb, a nyári gumi tömör, masszív anyagához képest. Nehezen téveszthetőek meg, mindazok a személygépkocsi-vezetők, akik jártasak a nyári gumik jelzésekkel ellátott világában. Ezek a szimbólumok megkönnyítik a különféle gumiabroncsok közötti eligazodást.

A betűk, számok ismertetőjegyei az abroncsok méretének, kategóriájának, felépítésének, terhelhetőségének. A körültekintő járműtulajdonos nem veszi félvállról a nyári gumi tárolását sem, hiszen ezzel nem csupán a tárolt anyagot, hanem a pénztárcáját is kíméli. Tudja, hogy a nyári gumikat télen le kell cserélni és mindezeket száraz, hűvös helyen, mindenféle vegyszer társaságától távol szükséges elhelyezni.

nyári gumi

Ha nem jól tároltuk a nyárigumit

Nem tesz jót, sőt árt a nyári guminak, ha leszerelt állapotában kenőanyaggal kezelik. A felni nélkül, valamint a felnivel való tárolási alternatívákat szakszerűen betartja. Amikor a nyári gumi használhatatlanná válik a közlekedésben, a megfontolt, környezettudatos gépjármű-tulajdonos figyel arra, hogy a gumihulladék újrahasznosíthatóvá válhasson, hiszen tudatában van annak, hogy a gumiabroncsgyártás nagymértékben megterheli a környezetet a maga energiaigényes előállítási folyamatával, nem beszélve a levegőbe és a vízbe kerülő szennyező anyagokról, a gumi nem-biodegradálható mivoltáról.

A gumiipar története sokat köszönhet a szerencsés „véletleneknek”. Elegendő ehhez, ha csupán a XIX. század eleji Dunlopra gondolunk, aki fia triciklijére, hogy az vaskerekeivel ne tegyen kárt a gyepben, gumislagot szerelt a kerekekre. Ezzel elindult az ihlet-áradat és az innovációk sorozata, mely elvezetett a mai radiál szerkezetű gumiabroncsig.

Ám mindez korántsem tekinthető befejezett műveletnek, hiszen az ember tudja, hogy nincs tökéletes végtermék, mindig van korszerűsítési kívánalom, és tett egyaránt.

Szólj hozzá

hozzászólás

Legfrissebb időjárási hírek

Ahogy előre jeleztük megkezdődött a hóesés, az északi határszélen akár 25 cm hó is hullhat. […]

TELJES CIKK | november 29.

A héten nem csak bekopogtat, hanem ránk is töri az ajtót a tél. Rég volt […]

TELJES CIKK | november 27.

Ezelőtt nem is gondoltuk volna, hogy a közösségi oldalak ennyire elterjedtek lesznek. Kezdetben a közösségi […]

TELJES CIKK | november 27.