A meteorológusokat gyakran támadják az idegenforgalomban érdekelt vállalkozók, hogy túl borúsra festik a várható időjárást és ennek hatására kevesebb vendég érkezik. Lássuk mi az igazság!
Tavaly járta be a világsajtót az a hír, amikor egy kis angliai vendégfogadó tulajdonosa perrel fenyegette meg az egyik legmegbízhatóbb meteorológiai szolgálatot, a Metofficet, mert az véleménye szerint túl rossz időt jelez előre, és emiatt elmaradnak a vendégek. Turner szerint a meteorológiai szolgálat túlzott pesszimizmusa a devoni turizmusnak több millió font kárt okoz, neki magának pedig több ezret.
Persze ez a hozzáállás nem ált meg határainkon túl. A Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment szövetség is megírta levelét. A Magyar TDM Szövetség közleményében a hazai turisztikai szolgáltatók nevében arra kéri a média munkatársait, hogy egysíkú és elijesztő fogalmazásukkal ne járuljanak hozzá ahhoz, hogy honfitartásaink a négy fal közé vagy bevásárlóközpontokba tervezzék hétvégéiket. Sőt javaslatot is tesznek arra vonatkozóan, hogyan fogalmazzanak a meteorológusok, egy lehűlésről: „az enyhülő hőségben végre lehetőség nyílik izzadságmentes városnézésre”.
Noha tény, hogy különösen a bulvársajtóban szeretik a várható időjárást kiszínezni, ezért valójában nem a meteorológusok a felelősek. Ők csak közlik a várható időjárást, amit aztán gyakran az időjárás bemondók és a média dramatizál. Tény, hogy sokszor a felhős időjárás a legalkalmasabb a kirándulásra, városnézésre, de aligha várható el, hogy a meteorológus, előrejelzésében turisztikai javaslatokat tegyen. Ha így történne, hamarosan öltözködési javaslatokat is kellene tenni a ruhaipar megbízásából, locsolási előrejelzéseket a vízmű felkérésére, és így tovább.
Talán hasznosabb lenne, ha a turizmussal foglalkozó cégek, vállalkozások, és a turisztikai reklámok nagyobb hangsúlyt fektetnének a nem vízparti programokra, és javaslatokat tennének a különböző időjárás esetén rendelkezésre álló programokra.